Definicje



Pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu” - CSR (ang. Corporate Social Responsibility) jest używane w różnych znaczeniach i kontekstach, m.in. w zależności od lokalnej kultury, stopnia rozwoju kraju i branży, którą reprezentuje przedsiębiorstwo.  Na temat pojęcia i zjawiska CSR istnieje obszerna literatura i doświadczenie międzynarodowe, zwłaszcza w wysoko rozwiniętych krajach zachodnich. Oprócz pojęcia „społeczna odpowiedzialność biznesu”, w kontekście tej problematyki pojawiają się takie określenia jak: „odpowiedzialność korporacyjna”, „odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw”, „korporacyjny zrównoważony rozwój” , „etyczna korporacja” czy „obywatelskie zaangażowanie przedsiębiorstw”.

 

Według definicji Komisji Europejskiej zawartej w dokumencie "Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw", CSR to „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”. Poszanowanie dla mającego zastosowanie prawodawstwa, a także dla układów zbiorowych pomiędzy partnerami społecznymi, jest warunkiem wstępnym wypełniania zobowiązań wynikających z tej odpowiedzialności. Wcześniej Komisja Europejska zdefiniowała CSR jako „koncepcję, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają problematykę społeczną i środowiskową w swojej działalności gospodarczej i stosunkach z zainteresowanymi stronami”. W dokumentach UE przyjmuje się, że:   

 

Światowa Rada Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju definiuje CSR jako „ciągłe zobowiązanie biznesu do zachowania etycznego oraz przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju ekonomicznego poprzez poprawę jakości życia pracowników i ich rodzin, jak również lokalnej społeczności i społeczeństwa jako całości”. 

 

Ministerstwo Gospodarki definiuje CSR jako „dobrowolne, wykraczające poza minimalne wymogi prawne, uwzględnianie przez przedsiębiorstwa problematyki społecznej i środowiskowej w swojej działalności komercyjnej i stosunkach z zainteresowanymi stronami. Podstawowym założeniem CSR jest odpowiedzialne i etyczne postępowanie biznesu względem grup społecznych, na które oddziałuje z możliwie największym poszanowaniem środowiska przyrodniczego”.
 

Według Normy ISO 26000 (broszura Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ISO 26000) „Odpowiedzialność społeczna jest to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

Obszary społecznej odpowiedzialności biznesu:

 

W prawidłowej interpretacji społecznej odpowiedzialności biznesu istotne jest zrozumienie, że działania realizowane w jej ramach są nie tylko elementem modelu biznesowego, ale powinny wynikać z wysokiej świadomości społecznej przedsiębiorców w zakresie wpływu tych działań na rozwiązanie istotnych problemów społecznych.







treść została wydrukowana ze strony
http://www.sor.istnieje.pl/strona,.html